سیستم پوشش لوله بیتوسیل

بیتوسیل® از پوشش های سطح خارجی لوله های فولادی بر پایه قیر پایه نفتی اصلاح شده با مواد پلیمری است که نتیجه تحقیقات گسترده و طولانی مدت شرکت های نفتی شل و فونکس دانمارک می باشد. از مهمترین ویژگی های این پوشش میتوان به قابلیت خودترمیمی آن آشاره کرد.

تولید بیتوسیل انامل بر پایه قیر اصلاح شده با پلیمرهایی است که سبب ارتقای خواص و ویژگیهای منحصربفرد این محصول می شود؛ خواصی مانند انعطاف پذیری، چسبندگی و دوام بالا. این محصول جهت محافظت خطوط لوله در برابر خوردگی در پروژه های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. شرکتهای تولید لوله و پوشش سلفچگان و شرکت تولید پوشش لوله ماهشهر از مجریان عمده این سیستم پوشش لوله هستند.

در صنعت پوشش لوله از پرایمر عایقکاری برای افزایش چسبندگی پوششهایی مانند بیتومن انامل و بیتوسیل انامل به سطح لوله فلزی استفاده می شود پرایمر عایقکاری بیتوسیل مایعی است با قابلیت خشک شدن سریع که بعد از مرحله شات بلاست و تمیزکاری سطح لوله فولادی، جهت افزایش چسبندگی روی آن پاشیده می شود.
پرایمر بیتوسیل® شرکت ورزیران در گالنهای 20 لیتری عرضه می شود.
پرایمر بیتوسیل تولیدی شرکت ورزیران، نوعی پرایمر مصنوعی است که فرمولاسیون آن کاملا سازگار با پوشش لوله بیتوسیل انامل و نوار سرجوش بیتوسیل ممبرین است برای اجرای پوشش لوله بیتوسیل، پس از تمیزکاری سطح لوله فولادی و در مرحله پرایمر زنی، سطح لوله را آغشته به پرایمر بیتوسیل می کنند تا در مرحله قرار گیری پوشش لوله بیتوسیل بر روی لوله، چسبندگی عایق به سطح فلزی بیشتر شود.
با توجه به اینکه پرایمر ماده ای اشتعال زاست، نحوه بسته بندی و حمل آن حائز اهمیت است.

نوار رویی پوشش لوله بیتوسیل یک تیشو از جنس الیاف شیشه تقویت شده با شبکه پلی استری است این نوع نوار که در عایقکاری لوله های فولادی کاربرد دارد، جهت سازگاری با سیستم پوشش لوله بیتوسیل، با مواد قیر پایه نفتی اصلاح شده با پلیمر آغشته شده است.
نوار رویی پوشش لوله بیتوسیل محصول شرکت ورزیران در سالنهای عایقکاری شرکتهای پوشش لوله فولادی و برای نصب روی پوشش لوله بیتوسیل مورد استفاده قرار می گیرد.
در صنعت پوشش لوله از این محصول جهت لایه رویی پوشش بیتوسیل بر روی سطح خارجی لوله های فولادی استفاده می شود. و سبب انسجام پوشش و محافظت از آن می شود.
با توجه به اینکه پرایمر ماده ای اشتعال زاست، نحوه بسته بندی و حمل آن حائز اهمیت است.
نوار رویی پوشش لوله بیتومن یک محصول تشکیل شده از الیاف شیشه آغشته به مواد قیر پایه نفتی اصلاح شده با مواد معدنی است که برای حفاظت مکانیکی از پوشش بیتومن انامل روی آن قرار می گیرد. نوار رویی بیتومن یکی از اجزای پوشش لوله بیتومن است که برای محافظت فیزیکی از پوشش لوله بیتومن مورد استفاده قرار می گیرد و در شرکت ورزیران در انواع سایزهای زیر تولید می شود:
4×800 , 8×800 , 12×800 , 18×800

از نوار سرجوش برای عایقکاری محل جوشکاری و اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده می شود، پوشش کردن سرجوش لوله ها باعث می شود کل خط لوله بطور یکنواخت در مقابل خوردگی و عوامل فیزیکی محافظت شود.
نوار سرجوش بیتوسیل ورزیران با طیف وسیعی از پوششهای لوله سازگار است.
در خطوط لوله فولادی، سرجوشها آسیب پذیرترین نقاط در برابر خوردگی می باشند که جهت حصول اطمینان از حفاظت کل خط لوله، انتخاب پوشش سرجوشی که به لحاظ کیفی و فنی با پوشش اصلی لوله سازگار باشد، بسیار حائز اهمیت است.
نوار سرجوش بیتوسیل® ممبرین با اجرا در محل سرجوش لوله فولادی، موجب یکپارچگی پوشش بیتوسیل در کل خط لوله می شود و حفاظت کاتدیک کل خط لوله را تسهیل می کند. این محصول جهت پوشش سرجوش لوله فولادی بصورت نوار و برای تعمیرات پوشش سطح خارجی لوله های فولادی ، بصورت پچ تولید می شود که علاوه بر سیستم پوشش بیتوسیل با پوشش بیتومن نیز سازگاری دارد.
نوار سرجوش ورزیران یا نوار سرجوش بیتوسیل ممبرین، دارای خاصیت ارتجاعی، خود ترمیمی، چسبندگی عالی، مقاومت بالا در برابر جریان حفاظت کاتدی القائی و تنشهای زیر زمینی خاک و ضربه پذیری بالا حتی در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد می باشد.
نوار سرجوش بیتوسیل ورزیران دارای خاصیت خودترمیمی است.
بیتوسیل ممبرین به لحاظ فنی و اقتصادی یک پوشش سرجوش منحصربفرد و برتر است که علاوه بر سیستم بیتوسیل با انواع مختلف پوشش لوله از قبیل پلی اتیلن سه لایه، پلی پروپیلن، پوشش پودر اپوکسی، پوشش بیتومن انامل و کلتار انامل سازگار است.
خاصیت خود ترمیمی (Self-healing) نوار سرجوش بیتوسیل بصورتی است که پس از رفع نیروی فیزیکی و مکانیکی اعمال شده روی پوشش، تغییر شکل ایجاد شده مجددا به حالت اولیه خود بر می گردد. به این ترتیب خراشها و بریدگیهای روی نوار پوشش پس از رفع نیرو ترمیم می شود.