عایق رطوبتی یا ایزوگام

ایزوگام چیست؟

ایزوگام نام بازرگانی گونه‌ای از عایق رطوبتی پیش ساخته است که برای عایقبندی بام، دیوار، پی و فونداسیون، عایقکاری مخازن، زیرسازی استخر، کانالهای آب و مانند آن استفاده می شود. ایزوگام پوششی یک یا چند لایه است که برای عایق کاری سطوح در مقابل نفوذ آب و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات ایزوگام اغلب شامل قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر بستر سطوح اغلب بتونی چسبانده می شود.
همانطور که به خاطر دارید در گذشته بصورت سنتی عایق بندی رطوبتی ساختمان‌ها با آسفالت و قیرگونی انجام می‌گرفت که با پیدایش عایق‌های رطوبتی و مزیت‌های این نوع عایق‌ها به تدریج جای خود را به انوع مختلف ایزوگام داد.

قیمت انواع ایزوگام

قیمت ایزوگام با توجه به ضخامت و تعداد لایه های آن متفاوت است بطور معمول ضخامت ایزوگام 4 میلیمتر و در رولهای با عرض 1 متر و طول 10 متر تولید می شود. ترکیب اصلی ایزوگام، قیر می باشد که برای افزایش انعطاف پذیری در برابر سرما، افزایش میزان پایداری حرارتی و مقاومت کششی، آنرا توسط پلیمرهای ویژه اصلاح می کنند. هرچه این خواص تقویت شود در کیفیت و قیمت نهایی ایزوگام تاثیر دارد.

عایقهای رطوبتی ورزیران با نام ایزوگام ورزیران و ایزوگام قزوین هم شناخته می شوند.

شرکت ورزیران تولیدکننده طیف گسترده‌ای از محصولات بر پایه قیرهای اصلاح شده از جمله عایقهای رطوبتی است. در تولید عایقهای رطوبتی این شرکت از قیر اصلاح شده با پلیمر استفاده می شود که باعث بهبود خاصیت ارتجاعی، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت مکانیکی قابل توجه شده است. این محصولات که در بازار با عنوان ایزوگام ورزیران و یا ایزوگام قزوین نیز شناخته می شوند در صنایع راهسازی، ساختمان، مخازن و کانال‌های انتقال آب کاربرد دارند.

عایق رطوبتی ورزفلکس ورزیران

عایق های رطوبتی پیش ساخته ورزیران

عایق‌های رطوبتی ورزفلکس® و ورزپلاست® شرکت ورزیران که به نام ایزوگام قزوین یا ایزوگام ورزیران نیز شناخته شده اند شامل یک غشاء 4 میلی‌متری از قیر اصلاح شده با پلیمر، به همراه یک لایه تقویت‌کننده پلی استر می‌باشد. سطح خارجی این عایق‌ها با پودرهای معدنی، فیلم پلی اتیلن، آلومینیوم و آلومینیوم طرح‌دار و سطح داخلی عایق به منظور جلوگیری از چسبیدن نوار در طول مدت انبار شدن و جابجایی، با فیلم پلی اتیلن و یا فیلم پلی پروپیلن پوشانده می‌شود. ورزفلکس گرین روف نوع دیگری از عایق رطوبتی است که برای زیر سازی روف گاردن یا بام سبز مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به مقاومت بالای آن، از نفوذ ریشه گیاهان به سطوح زیرین جلوگیری می کند.

موارد کاربرد عایق رطوبتی ورزیران

عایق بام به عنوان لایه زیرین پوشش نهایی سنگ، سیمان، موزاییك، سفال و ….
عایق مخازن آب، استخرها و سونا
عایق‌کاری پاركینگ‌های طبقاتی
عایق‌كاری عرشه و پایه پل‌ها و تونل‌ها
عایق‌كاری كف آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی
عایق‌كاری پی و فونداسیون، دیوارها و دیوار حائل
عایق‌کاری روف گاردن و بام سبز

نصب ایزوگام

نصب و اجرای ایزوگام متکی به دانش و تجربه کافی برای ایمن‌سازی طولانی مدت سازه‌ها در برابر نم و رطوبت است.

مراحل نصب ایزوگام:

  1. در ابتدا سطح بتن به وسیله پرایمر ورزفلوئید 2/WA پوشانده می شود. (در صورت تمیزی سطح و چسبندگی خوب نیاز به استفاده از پرایمر نیست)
  2. پس از خشک شدن پرایمر، لایه زیرین ایزوگام به وسیله حرارت مشعل بر روی سطوح پرایمر زده شده نصب میشود.
    نكته مهم در این رابطه، حرارت دادن یکنواخت عایق رطوبتی توسط مشعل گازی میباشد. بهترین نتیجه زمانی حاصل خواهد شد كه در جلوی رول در حال باز شدن جریانی از قیر مذاب ایجاد شود. با این حال حرارت نباید به قدری شدید باشد كه باعث آسیب دیدن سطح عایق شود. و لبه های رول نیز باید به نحوی حرارت داده شوند كه یک نوار باریک قیر ذوب شده از زیر آن بیرون بیاید
  3. جهت بازكردن رول باید طوری باشد كه امكان حرارت دادن لایه بعدی به موازات لایه اول ایجاد شود.
  4. همپوشانی در لایه اول حداقل باید 10 سانتیمتر بوده و رول عایق باید به طور كامل با مشعل حرارت داده شده و چسبانیده شود.
  5. از قدم گذاشتن بر روی رول حرارت دیده باید خودداری شود زیرا ممكن است جای پا روی آن باقی بماند.
  6. راهنمای کامل نصب ایزوگام را از اینجا دانلود نمایید.

نصب عایق رطوبتی ورزفلکس ورزیران