سیستم پوشش لوله بیتومن

بیتومن انامل، قیر پایه نفتی حاصل از تقطیر نفت خام می باشد که در راکتورهای مخصوص هوا دهی و اکسید شده و با مواد معدنی اصلاح می گردد بطوریکه بتواند بعنوان یک ماده محافظ در برابر خوردگی لوله های فولادی در طولانی مدت عملکرد مناسبی داشته باشد. این پوشش به دلیل صرفه اقتصادی و نیز ایمن بودن برای محیط زیست همچنان به عنوان یک گزینه در پروژه های خطوط انتقال به شمار می آید.

از بیتومن انامل برای پوشش سطح خارجی لوله های فولادی جهت محافظت از خوردگی استفاده می شود. این پوشش جزو قدیمیترین پوششهای لوله می باشد که در شرکتهای پوشش لوله با توجه به نیاز مشتریان بر روی لوله های فولادی اجرا می شود.
مهمترین ویژگی پوشش لوله بیتومن، مقاومت در برابر خوردگی و صرفه اقتصادی است. شدت خورندگی خاک اطراف لوله هیچگونه تاثیری بر روی بیتومن انامل ندارد و این پوشش در مقابل اسیدها، بازها و نمک ها مقاوم می باشد.
کیفیت مواد این سیستم پوشش مطابق با استاندارد BS 4147 می باشد. جهت اجرای پوشش بیتومن انامل بر روی لوله های فولادی و اتصالات، پس از تمیزکاری سطح لوله و قبل از اجرای پوشش، جهت ایجاد چسبندگی بین انامل و سطح لوله، از پرایمر مصنوعی(Synthetic Primer) استفاده می شود. سپس نوار زیرین بیتومن (Innerwrap) جهت تقویت و نوار رویی جهت حفاظت خارجی در برابر صدمات ناشی از عوامل محیطی بر روی لوله قرار می گیرد. بسته بندی این محصول در شرکت ورزیران بصورت قالب بوده و در پالتهای 1200 کیلوگرمی عرضه می شود.

پرایمر پوشش لوله بیتومن نوعی از پرایمرهای مصنوعی است که در سیستم پوشش لوله بیتومن مورد استفاده قرار می گیرد.
پرایمر بیتومن تولیدی شرکت ورزیران در بشکه های 210 لیتری عرضه می شود.
پرایمر عایقکاری بیتومن تولید شرکت ورزیران دارای قابلیت خشک شدن سریع و فرمولاسیون سازگار با پوشش لوله بیتومن انامل می باشد و سبب ایجاد چسبندگی بیشتر پوشش به سطح لوله فولادی می گردد.
پوشش لوله بیتومن انامل یکی از قدیمی ترین پوششهای سطح خارجی لوله های فولادی است این پوشش به دلیل صرفه اقتصادی و محافظت بالای خطوط لوله در برابر خوردگی و شرایط محیطی و نیز ایمن بودن برای محیط زیست همچنان به عنوان یک گزینه در پروژه های خطوط انتقال به شمار می آید. بیتومن انامل، قیر پایه نفتی حاصل از تقطیر نفت خام می باشد که در راکتورهای مجهز شرکت ورزیران از طریق هوا دهی، اکسید شده و با مواد معدنی اصلاح می گردد.

برای محافظت از خوردگی لوله های فولادی مورد استفاده در خطوط انتقال نفت، گاز، آب و … سطح آنرا پوشش دهی می کنند. برای این منظور انواع سیستمهای پوشش لوله با توجه به محل عبور خط لوله، شرایط محیطی و سیال عبوری از لوله وجود دارد که هریک دارای مزایای خاص خود می باشد. پوشش لوله بیتومن انامل یکی از قدیمی ترین پوشش های سطح خارجی لوله است که با توجه به قیمت تمام شده پایینتر، هنوز برای عایقکاری و محافظت از لوله های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد این سیستم پوشش دارای اجزا و لایه های مختلفی است که در ادامه به تشریح نوار رویی آن می پردازیم.
نوار رویی پوشش لوله بیتومن یک محصول تشکیل شده از الیاف شیشه آغشته به مواد قیر پایه نفتی اصلاح شده با مواد معدنی است که برای حفاظت مکانیکی از پوشش بیتومن انامل روی آن قرار می گیرد. نوار رویی بیتومن یکی از اجزای پوشش لوله بیتومن است که برای محافظت فیزیکی از پوشش لوله بیتومن مورد استفاده قرار می گیرد و در شرکت ورزیران در انواع سایزهای زیر تولید می شود:
4×800 , 8×800 , 12×800 , 18×800

برای محافظت از خوردگی لوله های فولادی مورد استفاده در خطوط انتقال نفت، گاز، آب و … سطح آنرا پوشش دهی می کنند. برای این منظور انواع سیستمهای پوشش لوله با توجه به محل عبور خط لوله، شرایط محیطی و سیال عبوری از لوله وجود دارد که هریک دارای مزایای خاص خود می باشد.
پوشش لوله بیتومن انامل یکی از قدیمی ترین پوشش های سطح خارجی لوله است که با توجه به قیمت تمام شده پایینتر، هنوز برای عایقکاری و محافظت از لوله های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد این سیستم پوشش دارای اجزا و لایه های مختلفی است که در ادامه به تشریح نوار زیرین آن می پردازیم.
نوار زیرین پوشش بیتومن به عنوان لایه تقویتی در سیستم پوشش لوله بیتومن بکار می رود. این نوار از جنس فایبرگلاس تقویت شده با رشته های طولی با فاصله 8 یا 16 میلیمتر از یکدیگر است که به انامل مذاب آغشته می شود تا باعث افزایش چسبندگی پوشش بیتومن انامل بر روی لوله های فولادی شود. این محصول در صنعت پوشش لوله های فولادی، پس از تمیزکاری لوله و پرایمر زنی به عنوان لایه زیرین پوشش لوله بیتومن مورد استفاده قرار می گیرد.